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Diskurs – die Protektion der Kommunikation
In: Analyse & Kritik: journal of philosophy and social theory, Band 19, Heft 1, S. 15-32
ISSN: 2365-9858
Abstract
The goal of discourse-based decision-making is to free negotiations from self-interested, strategic interactions. In this paper it is argued that the absence of interests may lead to both efficiency losses and redistribution between participants of the discourse and outsiders. The latter effect is the stronger, the more personal relationships between discourse participants become. Therefore, it is essential to validate the recommendations arrived at in discourses in democratic decision-making processes that are driven by competition between different points of views and interests.
Kooperation und Kommunikation: eine ökonomische Analyse individueller Entscheidungen
In: Die Einheit der Gesellschaftswissenschaften 98
enth.
Lessons Learned from Public Participation in Water Quality Improvement Planning: A Study from Australia
In: Society and natural resources, Band 28, Heft 2, S. 180-196
ISSN: 1521-0723
Informational Inequity Aversion and Performance
In: HKS Working Paper No. RWP19-008
SSRN
Working paper
Repetition and Reputation: Implications for Trust and Trustworthiness When Institutions Change
In: American economic review, Band 94, Heft 2, S. 362-366
ISSN: 1944-7981
Kooperation und Kommunikation
In: Politische Vierteljahresschrift: PVS : German political science quarterly, Band 39, Heft 2, S. 422-423
ISSN: 0032-3470
Democracy by Competition: Referenda and Federalism in Switzerland
In: Publius: the journal of federalism, Band 23, Heft 2, S. 71-71
ISSN: 0048-5950
Social Distance and Other-Regarding Behavior in Dictator Games: Comment
In: American economic review, Band 89, Heft 1, S. 335-339
ISSN: 1944-7981
Cooperation, Communication and Communitarianism: An Experimental Approach*
In: The journal of political philosophy, Band 4, Heft 4, S. 322-336
ISSN: 1467-9760
Tragik der Allmende. Einsicht, Perversion und Uberwindung
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Heft 36, S. 292-307
ISSN: 0023-2653
Direct‐Democratic Rules: The Role of Discussion
In: Kyklos: international review for social sciences, Band 47, Heft 3, S. 341-354
ISSN: 1467-6435
Kooperation, Kommunikation und Kommunitarismus: eine experimentelle Analyse
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 46, Heft 3, S. 453-463
ISSN: 0023-2653
"Im Zentrum der drei Theoriestraenge 'Liberalismus', 'Kommunitarismus' und 'Diskursethik' stehen unterschiedliche Konzepte der Normgenerierung und Entscheidungsfindung. Diese ethischen Rechtfertigungsstrategien werden mittels Experimenten auf ihre verhaltenstheoretische Relevanz hin ausgeleuchtet. Zwei Typen von Experimenten wurden im Wintersemester 1993/94 an der Universität Zürich mit 340 Studierenden der Ökonomie durchgefuehrt: GefangenendilemmaSpiele, die untersuchen, ob Individuen fuer die Erstellung eines öffentlichen Gutes kooperieren oder ihren eigenen, kurzfristigen Vorteil suchen; und Fairness-Spiele, die darstellen, inwieweit Individuen bei Verteilungskonflikten bereit sind, mit den Schwächergestellten zu kooperieren. Wenn sich die Versuchspersonen anonym entscheiden müssen, verhalten sie sich am relativ stärksten gemäss dem Erwartungsnutzenmodell der Ökonomie: Sie kooperieren kaum. Nur Regeln, die in Anlehnung an die liberale Sichtweise klare Anreize für die Wahl der kooperativen Strategie schaffen, führen zu einer Erhöhung der Kooperation (Ultimatum-Spiel). Werden durch Identifikation gemeinschaftlich definierte Normen (Kommunitarismus) aktiviert, reagieren die Versuchspersonen auf mögliche soziale Sanktionen mit erhöhter Kooperation. Eine Überwindung des Trittbrettfahrerproblems ist möglich, wenn die Individuen auf das diskursethische Konzept 'Gespräch' rekurrieren und dadurch gegenseitige Verhaltenserwartungen koordinieren können." (Autorenreferat)
Informal Economic Activity
In: The Economic Journal, Band 104, Heft 422, S. 172
DEMOCRACY BY COMPETITION: REFERENDA AND FEDERALISM IN SWITZERLAND
In: Publius: the journal of federalism, Band 23, Heft 2, S. 71-83
ISSN: 0048-5950
COMPETITION IS NOT ONLY A PREREQUISITE FOR THE SUCCESSFUL WORKING OF ECONOMICS BUT ALSO OF POLITICAL COORDINATION SYSTEMS. THE AUTHORS ARGUE THAT POPULAR REFERENDA AND FEDERALISM ARE THE KEY FACTORS IN MAINTAINING COMPETITION IN THE POLITICAL ARENA. COMPETITIVE ECONOMIC OR POLITICAL MARKETS REQUIRE FREE ENTRY AND EXIT AND THE ABSENCE OF REGULATIONS THAT PREVENT SUPPLIERS FROM BEING SUCCESSFUL WITH THE BEST PRODUCT-BE IT GOODS OR SERVICES IN THE FORM OF POLICIES-AND PREVENT CITIZENS FROM CHOOSING FREELY.